Ekes brödprojekt!

18 augusti 2009

Allt började när jag fick en bok i avskedspresent från min värdfamilj i Skövde.
Boken innehöll ca 60 recept på olika sorters bröd från hela världen.

Jag tycker ju om att baka men det blir lätt att man bara gör om sina gamla favoriterrecept.
Men så kom jag på att jag kanske kunde använda boken för att variera mig….

Och det är historien om hur Ekes brödprojekt föddes!

Min plan är att börja i från början av boken och baka mig igenom alla recept ett i taget.
Idén är att baka ett recept i veckan och på så sätt konstant kunna bjuda kollektivet på nya brödupplevelser.

Förhoppningsvis kommer jag att kunna baka på söndagskvällarna när Joel, Linnea och Nisse är iväg och spelar innebandy så vi kan avnjuta ett nybakat kvällsfika tillsammans när de kommer hem.

Allt jag bakar ska självklart vara ekologiskt (så långt som möjligt) och jag har även som del av projektet att alltid ge bort hälften av det bakade till andra, framför allt då alla som bor i vår trappuppgång.

Jag hoppas att det hela ska bli väldigt lärorikt (och gott!) för mig men framför allt så hoppas jag att brödet ska bli ett sätt för oss att öppna kontakter med våra grannar.
Så här långt har responsen på mina försök att skänka bort bröd till dem varit minst sagt blandad! 🙂

Den här veckan var det ”Alpbröd” med linfrö, vetegroddar, aprikoser och honung som stod på programmet.
Nästa vecka blir det ”Apelsinbröd från Eritrea”….. Spännande!

Mjöliga kramar från Alby!

_________________________________________________________

Svaren på förra veckans frågor:

1. Jag köpte den ekologiska apelsinhonungen. Liv är lite besviken på mig…..
Men om vi konsumerar honung i den takt hon förutspår har vi snart läge att köpa svenskt igen!

2. Jag tyckte att veckans bröd blev asgott men Nils och Liv verkar svårflirtade….
Vi får se vad de säger när projektet har hållit på i några veckor!

3. Det tar ca 25 minuter att gå mellan kolleketivet och Coop Forum.
Med en cykel och någon slags kärra borde veckohandlingen inte bli allt för svår!

Ett svar to “Ekes brödprojekt!”

  1. Anna D said

    Åh, vilket fantastiskt projekt!!! Jag tycker det skulle vara underbart om någon av våra grannar kom med hembaktbröd… Är fortfarande varm i hjärtat av brödpåsarna vi fick av dig när Josefina var nyfödd!

    Tack för en skojsig blogg att följa!
    Kram /Anna

Kommentarer är stängda.